Japanin pelitutkimus kehkeytyy mielenkiintoisessa murrostilanteessa

Osallistuin perjantaina 14.10.2011 Kioton Ritsumeikan-yliopiston pelitutkimuskeskuksen avajaiskonferenssiin. Keskus, joka kokoaa yhteen yliopiston pelitutkijoita ja tutkimusprojekteja, aloitti huhtikuussa 2011. Uuden pelitutkimuskeskuksen perustaminen perinteiseen yliopistoon ei ollut tutkijoiden mukaan yksinkertaista, koska digipelaamisen sosiaalinen status – kenties yllättävää kyllä – on Japanissa varsin alhainen. Jonkinlainen oudoksunta liittyy pelaamisen lisäksi pelitutkimukseen.

Ritsumeikanin pelitutkimuskeskus on siitä harvinainen japanilainen tutkimusyksikkö – tai pikemminkin suhteellisen löyhä tutkijoiden yhteenliittymä – että se pyrkii kiinteään teollisuusyhteistyöhön. Yleensä yliopistot ja yritykset toimivat Japanissa aika erillään, eikä vuorovaikutusta niin paljon ole: yritykset pitävät kiinni omasta tutkimustiedostaan ja halutessaan rekrytoivat väkeä yliopistoista, mutta eivät tavallaan anna juuri mitään takaisin.

Pelikonferenssin puhujat

Pelikonferenssin puhujat kuvattavina sessioiden jälkeen. Kuva Päivi Lahdelma 14.10.2011.

Keskuksen johtajana toimii professori Masayuki Uemura, joka aikanaan Nintendolla johti ensimmäisen pelimoduuleihin perustuvan pelikonsolin, Famicomin, kehitystiimiä. Tällä hetkellä Uemura tutkii digipelien historiaa ja paljon muuta. Yliopistolla on myös useita muita tutkimusprojekteja, jotka liittyvät peliestetiikkaan, tekijänoikeuksiin (jotka ovat Japanissakin erittäin iso kysymys), oppimispeleihin, pelisuunnittelumenetelmiin, pelien arviointiin sekä pelien ja muun peleihin liittyvän aineiston arkistoimiseen. Jatko-opiskelijoiden tutkimusprojektit liittyvät näiden teemojen lisäksi muun muassa kulttuurienväliseen vuorovaikutukseen pelien ja pelilaitteiden omaksumisessa. Professori Uemura korosti avajaispuheessaan, että peleissä keskeistä on hauskuus ja hän haluaa, että pelitutkimus on yhtä lailla hauskaa.

Konferenssi koostui aloitus- ja lopetuspuheenvuorojen lisäksi kahdesta paneelista. Ensimmäisessä paneelissa puhujina olivat kolme Japanin DiGRA keskeistä tutkijaa toisista yliopistoista: Akihito Inoue, Nobushige Hichibe ja Muneyuki Takahashi. He käsittelivät japanilaisten pelikulttuurien ja peliteollisuuden sekä tutkimuksen nykytilaa. Tutkijat pohtivat muun muassa pelillistymistä (gamifikaatio), ja yhteisenä huolena tuntui olevan muun muassa japanilaisen peliteollisuuden tulevaisuus. Pelimarkkinat ovat moninkertaistuneet viimeisen viidentoista vuoden aikana, mutta japanilaisten yritysten markkinaosuus on ilmeisesti dramaattisesti laskenut (70 prosentista 40 prosenttiin). Tutkijat etsivät syitä muuttuneeseen tilanteeseen. Nobushige Hichiben mukaan muun muassa Pohjois-Amerikassa ja Euroopan maissa peliyritykset ovat tutkineet tarkkaan japanilaisten tuotteiden hyvät puolet, maat ovat avoimia uusille teknologioille ja yliopistot tuottavat sopivaa työvoimaa ja tutkimusta peliteollisuuden tarpeisiin. Kilpailijamaissa on myös hyödynnetty pelien modauskulttuurien tuloksia paremmin kuin Japanissa, jossa pelialan yritykset sulkevat ja suojaavat tuotteensa liiallisesti. Hichiben mukaan modaus ei pelkästään kasvata pelintekijöitä tai tuota kiinnostavaa lisäsisältöä pelaajille vaan se myös pidentää tuotteiden elinkaarta eli myyntiaikaa. Hichibe totesi, että Japanissa ei kunnioiteta tarpeeksi amatööripelintekijöitä ja pieniä (kasvu)yrityksiä.

Toinen paneeli, jossa itse olin puhujana, käsitteli vertailevasti pelikulttuureja, peliteollisuutta ja tutkimusta Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Aasiassa. Palaan tähän paneeliin sekä muutenkin konferenssin keskusteluun ja antiin vielä seuraavissa blogikirjoituksissani.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: